تحریم نفت ایران به زیان اروپا است
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش ایرنا از مالزی، 'مهدی ناظم الرعایا' روز چهارشنبه در مقاله ای كه در پایگاه خبری - تحلیلی بسوی آینده مالزی منتشر شده، آورده است: تحریم نفت ایران به حوزه یورو در رقابت با دلار آسیب خواهد زد. ایران نیز به اتحادیه اروپا هشدار داده است كه این تحریم ها بیشتر به ضرر اقتصاد خود اروپایی ها تمام خواهد شد.

این پژوهشگر ایرانی می افزاید: آمریكا و انگلیس در پشت اتهام برنامه هسته ای ایران پنهان شده اند و با تحریم نفت ایران بدنبال اهداف خود هستند.

وی با تاكید بر اینكه اتحادیه اروپا هم اكنون تنها خریدار 18 درصد از نفت ایران است، تاكید كرد: چین، هند و تركیه به همراه ژاپن و كره جنوبی خریداران اصلی نفت ایران هستند. ایران به راحتی می تواند برای 18 درصد نفت صادراتی خود مشتریان جدیدی پیدا كند.

ناظم الرعایا تاكید كرد: چین و هند هم اكنون آماده اند تا با توجه به نیاز روزافزون خود به انرژی درخواست خرید خود را از ایران افزایش دهند.

این پژوهشگر مركز مطالعات جهانی شدن كانادا در ادامه می نویسد: ایران همواره اعلام كرده است كه به دنبال جنگ نیست و قصد ندارد تا دشمنی خود را با اروپا و آمریكا افزایش دهد. ایران اعلام كرده است كه در شرایط مقابله به مثل با تهدیدات غرب به كشتی ها اجازه تردد از آب های ساحلی خود را در تنگه هرمز نخواهد داد. این بدان معنی است كه كشتی ها تنها می توانند از سمت كشور عمان عبور كنند كه به علت باریك بودن این مسیر تردد ناوگان های نفتی با مشكل روبرو خواهند شد.

وی می افزاید: ایران بخشی از مبادلات پولی خود با كشورهای دیگر را از دلار به ارزهای رایج در دیگر كشورها تبدیل كرده است تا وابستگی خود را به دلار در این جنگ اقتصادی با غرب كاهش دهد.

ایران كه زمانی تصمیم گرفته بود تجارت نفت خود را از دلار به یورو تبدیل كند، می توانست به قدرت گرفتن یورو در رقابت با دلار كمك شایانی كند. اما اكنون تهران در پی افزایش دشمنی اروپایی ها وابستگی خود به یورو را نیز كاهش داده است كه این امر می تواند بیشتر به ضرر یورو باشد.

این پژوهشگر ایرانی تاكید می كند: اروپایی ها در شرایطی كه می توانستند از این فرصت برای تقویت یورو در بازارهای جهانی در برابر دلار بهره مند شوند با این اقدام خود بر علیه صنعت نفت ایران این فرصت را از دست دادند. ممكن است این بخشی از طراحی آمریكایی ها برای حفظ جایگاه دلار و تضعیف یورو و در نهایت اقتصاد اتحادیه اروپا باشد. پایان صادرات نفت ایران به اروپا و كاهش ارزش یورو می تواند به نفع دلار آمریكا تمام شود. آنچه اروپایی ها انجام می دهند تضعیف خود به دست خودشان است و واگذار كردن عرصه رقابت به دلار آمریكاست.

وی با تاكید بر اینكه تحریم نفت ایران افزایش قیمت ها را در بازارهای جهانی به دنبال خواهد داشت، می نویسد: خرید نفت گران تر بازهم به ضرر حوزه یورو در برابر دلار تمام خواهد شد.

اما هیاهوی كنونی برای تحریم و انزوای ایران مشتریان چندانی در دنیا پیدا نخواهد كرد. بسیاری از كشورها از آسیا گرفته تا آمریكای لاتین با این تحریم ها مخالفت كرده اند. آمریكا دیگر جز سلاح تهدید و ترساندن ابزار دیگری ندارد و بیشترین قدرت آن در جنگ روانی است كه به راه می اندازد. چنانچه ایران بتواند در این جنگ روانی و موج جدید تحریم ها مقاومت كند ، ضربه ای مهلك به جایگاه بین المللی آمریكا وارد خواهد شد.

1592

آساق**335





:: برچسب‌ها: دوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 426
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: